Categorie : Legislatie

Dreptul la informare

..............................................................................................................................................................................................................

Înainte de încheierea unui contract de asigurare, persoanele fizice care dețin calitatea de asigurat, potenţial asigurat, contractant sau potenţial contractant al asigurării au dreptul să primească un set minim de informații referitoare la condițiile contractuale și alte informații generale utile.

Acest drept este statutat de Ordinul CSA nr.23/2009 pentru punerea în aplicare a Normelor privind informaţiile pe care asigurătorii şi intermediarii în asigurări trebuie să le furnizeze clienţilor, precum şi alte elemente pe care trebuie să le cuprindă contractul de asigurare, completate prin Ordinul CSA nr.11/2010.

Comisia de Supraveghere a Asigurărilor impune astfel societăților de asigurare și intermediarilor în asigurări să fie transparenți și să furnizeze clienților persoane fizice o informare scrisă care să conțină:

  • informații generale despre asigurător/intermediar, procedurile de soluționare a eventualelor lititigii rezultate din executarea contractului, legea aplicabilă contractului de asigurare și existența Fondului de garantare;
  • informații despre contractul de asigurare, cum ar fi, de exemplu: definirea fiecărui eveniment asigurat și a indemnizației de asigurare în cazul producerii evenimentului asigurat, excluderile din asigurare, modalitățile de executare, suspendare sau încetare a contractului, modalitatea prin care se plătesc primele și termenele de plată a acestora, modalitățile și termenele de plată a indemnizațiilor de asigurare, a sumelor de răscumpărare și a sumelor asigurate, orice penalități impuse de contract în situația rezilierii contractului înainte de termen sau unilateral și altele.

Această informare trebuie făcută clar și exact, pe hârtie sau pe alt suport durabil, prin intermediul unuia sau mai multor documente, care să fie transmise clienților într-o modalitate care să confirme că aceştia au luat cunoştinţă despre conţinutul lor.

La solicitarea clienţilor, asigurătorii şi intermediarii în asigurări trebuie să le furnizeze clienţilor un exemplar al proiectului de contract şi al condiţiilor de asigurare.

În cazul asigurărilor de viață, asigurătorii și intermediarii în asigurări trebuie să includă în această informare scrisă și alte informații specifice contractului precum: indicarea valorii de răscumpărare totale, a sumelor asigurate reduse, precum și a nivelului până la care acestea sunt garantate pentru fiecare an de asigurare; o simulare a evoluției valorii contului, precum și a valorii de răscumpărare totale la sfârșitul fiecărui an de asigurare în cazul asigurărilor de viață și anuități legate de fonduri de investiții (plecând de la ipoteza că unitatea de cont se va menține la aceeași valoare pe toată durata derulării contractului) și alte informații specifice contractului de asigurare.

Mai mult decât atât, în cazul asigurărilor de viaţă, a asigurărilor de accidente şi boală, precum şi a asigurărilor de sănătate, obligația de a furniza clienților o informare scrisă se aplică și pe parcursul derulării contractului de asigurare. Astfel, normele emise de CSA prevăd obligația asigurătorilor de a furniza asiguraților sau contractanților asigurării informații periodice privind situația bonusurilor și a sumelor reprezentând participarea la profit, precum și de a retransmite toate informațiile legate de contractul de asigurare în situația în care condițiile contractuale sau legea aplicabilă acestuia se modifică.

Potrivit Ordinului CSA nr.11/2010, începând cu data de 20 septembrie 2011, asigurătorii au și alte obligații înainte încheierea unui contract de asigurare de viață, precum:

  • să realizeze analiza nevoilor financiare ale clientului, pe baza căreia vor recomanda ulterior o soluție financiară acestuia. Această analiză se va face pe baza unui Formular de analiză a nevoilor clienților, care va fi întocmit în două exemplare și va fi semnat de ambele părți, un exemplar urmând a fi înmânat clientului;
  • să prezinte clientului prospectul fondului de investiții în care vor fi investite primele de asigurare, în cazul în care asigurarea oferită este de tipul unit-linked;
  • să prezinte clientului o proiecție (evoluție detaliată a contractului), în condițiile prevăzute de normele puse în aplicare prin Ordinul CSA nr.11/2010. Proiecția va fi întocmită, de asemenea, în două exemplare semnate de ambele părți, un exemplar pentru client și celălalt pentru asigurător.

Comisia de Supraveghere a Asigurărilor acordă o mare atenție nevoii de informare corectă a consumatorilor, drept pentru care modalitatea de respectare a acestor norme constituie un punct important în tematica de control urmărită de CSA în timpul controalelor on-site.

 

Sursa: http://www.csa-isc.ro


..............................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................
Informatii similare
..............................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................
Stiati ca?
.................................................................................
Adevărul despre produsele contrafăcute

 

Se înregistrează o explozie a bunurilor contrafăcute sau copiate şi vândute ilegal. Dar de ce nu ar trebui să cumpărăm falsuri? Există o mulţime de motive – poţi să ai de suferit, cei care fac afaceri legal pot avea de suferit sau poţi să susţii fără să vrei crima organizată şi terorismul. Vameşii de la graniţele UE descoperă cantităţi din ce în ce mai mari de produse contrafăcute, cum ar fi medicamente, alimente, apă îmbuteliată, echipamente electrice, jucării, CD-uri, DVD-uri, jocuri pentru calculator, îmbrăcăminte de firmă, poşete, bijuterii, ceasuri, produse cosmetice şi băuturi alcoolice.

Este dificil de determinat valoarea pierderilor provocate de bunurile contrafăcute şi piratate, însă după unele estimări s-ar ridica la 355 de milioane de euro anual. În 2006, vămile din UE au confiscat peste 128 de milioane de bunuri contrafăcute şi piratate din aproape întreaga gamă de produse existente pe piaţă. În afară de medicamentele confiscate, care au crescut cu 380% comparativ cu 2005, creşterea numărului de articole de uz personal reţinute constituie de asemenea un motiv de îngrijorare dacă ne gândim că printre acestea se numără produse precum creme, pastă de dinţi şi lame de ras. Una din cauzele acestei explozii în comerţul cu falsuri este posibilitatea producerii lor în prezent la scară industrială. Profiturile astfel obţinute cresc şi foarte multe organizaţii internaţionale ilegale sunt acum implicate în activităţi de contrafacere.


E periculos

Cele mai multe produse contrafăcute sunt fabricate de entităţi anonime care nu respectă cerinţele de sănătate, siguranţă şi calitate. Prin urmare, aceste bunuri contrafăcute au deseori o calitate inferioară şi uneori sunt chiar periculoase. Iată câteva exemple de produse contrafăcute periculoase:

• Plăcuţe de frână care pot duce la producerea unui accident dacă nu funcţionează.
• Vodcă la care s-a folosit antigel.
• Instrumente pentru chirurgie care pot afecta desfăşurarea operaţiilor medicale.
• Ţigări cu un nivel ridicat de gudron.
• Cremă de protecţie solară cu un nivel necorespunzător sau inexistent de protecţie împotriva razelor ultraviolete de tip A sau B.

Înainte să cumperi un produs, ar fi bine să te gândeşti la următoarele trei lucruri (cei trei P):

• Persoana – de la cine cumperi?
• Locul („place” în engleză) – comercianţii care fac afaceri legal nu vând pe stradă.
• Preţul – dacă preţul pare prea mic pentru un produs autentic, atunci probabil că este un fals.


De ce nu e bine să cumpărăm produse contrafăcute?

În afară de riscurile şi pericolele implicate, dacă ai cumpărat un produs contrafăcut şi constaţi că are defecte, va fi foarte dificil sau imposibil să fii desbăgubit. Costurile sunt enorme în toată lumea şi ele se referă la pierderea veniturilor cuvenite, afectarea companiilor care fac afaceri legal şi la consecinţele asupra ocupării forţei de muncă. S-a estimat că profiturile anuale din activităţile provenite din bunuri contrafăcute sunt echivalente cu sumele cheltuite pe turism la nivel mondial. Mai rău chiar, poţi să susţii fără să vrei crima organizată şi terorismul.

 

Sursa: “Agenda Europa”


.................................................................................
Scoala pentru o Romanie Verde
Cele mai citite articole
.................................................................................
  • No results available
.................................................................................