Categorie : Pentru profesori

Aplicarea legilor consumatorului în managementul sănătăţii

..............................................................................................................................................................................................................

Competenţa

  • Să înţeleagă şi să aplice cunoştinţele referitoare la protecţia consumatorului, folosind corect şi cu încredere drepturile sale, în vederea asigurării sănătăţii şi siguranţei proprii.

    Timp

  • 3 unităţi a câte 45 minute

    Grupul ţintă

  • 10- 11 ani / clasa a IVa

    Context curricular

  • Limba şi literatura română. Textul nonliterar: reclama. Educaţie tehnologică. Norme de protecţie a consumatorului (data fabricaţiei şi valabilitatea). Igiena alimentelor şi a alimentaţiei. Reguli pentru o alimentaţie sănătoasă. Reguli de păstrare a alimentelor. Educaţie civică. Raporturile noastre cu lucrurile şi fiinţele. Raporturile noastre cu ceilalţi oameni.

    Mijloace de învăţământ

  • hârtie, cartoane colorate, plante uscate, materiale plastice refolosibile, fire şi materiale textile, decupaje din reviste, ambalaje, foarfece, lipici, acuarele, pensule, produse alimentare, fişe de lucru pe grupe

    Finalităţile Învăţării

  • Aptitudini :

– să formuleze corect reclamaţii

– să-şi exprime mulţumirile şi nemulţumirile

  • Atitudini:

– să înţeleagă că oamenii au nevoi diferite, să respecte stiluri de viaţă alternative

– să-şi asume responsabilitatea pentru sănătatea proprie şi, dacă este cazul, pentru a altora

  • Cunoştinţe şi înţelegeri :

– să recunoască drepturile şi responsibilităţile consumatorului privind sănătatea şi siguranţa

– să înţeleagă nevoia de igienă, de alimentaţie sănătoasă şi exerciţiu fizic, să ştie ce este sănătos şi ce nu este

– să înţeleagă/ să ştie că anumite obiceiuri crează dependenţă, să ştie să le contracareze

  • Introducerea în activitate

Chestionarul

În cadrul unei activităţi de educaţie civică, la începutul orei se aplică un chestionar elevilor pentru a sonda gradul de satisfacţie personală faţă de aspectul fizic.

Se identifică pe baza analizei chestionarelor aplicate (Exerciţiul 1) problemele cu care se confruntă elevii şi se selectează pentru a fi discutată schimbarea care are frecvenţa cea mai mare şi este considerată semnificativă de către formator. Spre exemplu o problemă ar putea fi Controlul greutăţii Stabilirea conexiunii cu experienţele anterioare

Ciorchinele

Pentru a facilita conexiunile dintre idei şi valorificarea experienţei de viaţă a elevilor sunt parcurse următoarele etape:

Se scrie sintagma Controlul greutăţii în mijlocul tablei sau a foii de hârtie;

Se solicită elevii să comunice toate ideile, sintagmele sau noţiunile care le vin în minte în legătură cu tema centrală şi se notează în jurul acesteia, unindu-se prin linii.

Pe măsură ce se scriu cuvinte, idei noi, se trag linii între toate ideile care par a fi conectate;

Activitatea se opreşte când se epuizează toate ideile sau când s-a atins limita de timp acordată;

Pe baza hărţii conceptuale realizate se identifică cinci factori care determină Controlul greutăţii , de exemplu alimentaţia, regimul de viaţă, obişnuinţele, activităţile şi sportul, credinţele negative.

Dezvoltarea conceptelor :

Se aduce un bol care conţine un număr de bileţele egal cu numărul elevilor, fiind de cinci culori. Fiecare elev extrage un bileţel iar apoi se grupează în funcţie de culoarea aleasă. Se scriu pe cinci cartonaşe din fiecare culoare cauzele identificate şi se repartizează grupurilor de elevi formate.

Elevii sunt solicitaţi să listeze pe o coloană aspectele negative ale fiecărui domeniu iar apoi să le transforme, sau să le înlocuiască cu aspecte pozitive, dezirabile (Exerciţiul 2).

Se prezintă de către un reprezentant al fiecărui grup produsele activităţii şi se afişează.

Se realizează dezbateri privind responsabilitatea pentru alegerile pe care le facem şi efectele acestora asupra sănătăţii noastre.

Aplicarea în contexte noi a conceptelor

Având ca punct de start sintagma „Minte sănătoasă în corp sănătos!” fiecare elev este rugat să elaboreze un plan personal de activităţi şi comportamente sănătoase.

Feed-back şi evaluare formativă

Activitatea de autoevaluare se va realiza pe o perioadă de două luni la sfârşitul fiecărei săptămâni, aplicându-se exerciţiul Semaforul activităţii proprii pentru a analiza modul în care fiecare a reuşit să pună în aplicare acţiunile propuse pentru realizarea schimbărilor dorite.


..............................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................
Informatii similare
..............................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................
Stiati ca?
.................................................................................
Adevărul despre produsele contrafăcute

 

Se înregistrează o explozie a bunurilor contrafăcute sau copiate şi vândute ilegal. Dar de ce nu ar trebui să cumpărăm falsuri? Există o mulţime de motive – poţi să ai de suferit, cei care fac afaceri legal pot avea de suferit sau poţi să susţii fără să vrei crima organizată şi terorismul. Vameşii de la graniţele UE descoperă cantităţi din ce în ce mai mari de produse contrafăcute, cum ar fi medicamente, alimente, apă îmbuteliată, echipamente electrice, jucării, CD-uri, DVD-uri, jocuri pentru calculator, îmbrăcăminte de firmă, poşete, bijuterii, ceasuri, produse cosmetice şi băuturi alcoolice.

Este dificil de determinat valoarea pierderilor provocate de bunurile contrafăcute şi piratate, însă după unele estimări s-ar ridica la 355 de milioane de euro anual. În 2006, vămile din UE au confiscat peste 128 de milioane de bunuri contrafăcute şi piratate din aproape întreaga gamă de produse existente pe piaţă. În afară de medicamentele confiscate, care au crescut cu 380% comparativ cu 2005, creşterea numărului de articole de uz personal reţinute constituie de asemenea un motiv de îngrijorare dacă ne gândim că printre acestea se numără produse precum creme, pastă de dinţi şi lame de ras. Una din cauzele acestei explozii în comerţul cu falsuri este posibilitatea producerii lor în prezent la scară industrială. Profiturile astfel obţinute cresc şi foarte multe organizaţii internaţionale ilegale sunt acum implicate în activităţi de contrafacere.


E periculos

Cele mai multe produse contrafăcute sunt fabricate de entităţi anonime care nu respectă cerinţele de sănătate, siguranţă şi calitate. Prin urmare, aceste bunuri contrafăcute au deseori o calitate inferioară şi uneori sunt chiar periculoase. Iată câteva exemple de produse contrafăcute periculoase:

• Plăcuţe de frână care pot duce la producerea unui accident dacă nu funcţionează.
• Vodcă la care s-a folosit antigel.
• Instrumente pentru chirurgie care pot afecta desfăşurarea operaţiilor medicale.
• Ţigări cu un nivel ridicat de gudron.
• Cremă de protecţie solară cu un nivel necorespunzător sau inexistent de protecţie împotriva razelor ultraviolete de tip A sau B.

Înainte să cumperi un produs, ar fi bine să te gândeşti la următoarele trei lucruri (cei trei P):

• Persoana – de la cine cumperi?
• Locul („place” în engleză) – comercianţii care fac afaceri legal nu vând pe stradă.
• Preţul – dacă preţul pare prea mic pentru un produs autentic, atunci probabil că este un fals.


De ce nu e bine să cumpărăm produse contrafăcute?

În afară de riscurile şi pericolele implicate, dacă ai cumpărat un produs contrafăcut şi constaţi că are defecte, va fi foarte dificil sau imposibil să fii desbăgubit. Costurile sunt enorme în toată lumea şi ele se referă la pierderea veniturilor cuvenite, afectarea companiilor care fac afaceri legal şi la consecinţele asupra ocupării forţei de muncă. S-a estimat că profiturile anuale din activităţile provenite din bunuri contrafăcute sunt echivalente cu sumele cheltuite pe turism la nivel mondial. Mai rău chiar, poţi să susţii fără să vrei crima organizată şi terorismul.

 

Sursa: “Agenda Europa”


.................................................................................
Scoala pentru o Romanie Verde
Cele mai citite articole
.................................................................................
  • No results available
.................................................................................